10 ting som din medarbejder med ADHD ville ønske, at du vidste, del 1
Kære Leder
Hvis du er så heldig at have en ansat, der har ADHD, så kan du være sikker på at få en engageret, kreativ og ærlig medarbejder, der brænder for sine arbejdsopgaver.
ADHD klassificeres som en funktionsnedsættelse, men diagnosen betyder ikke, at du får en dårligere medarbejder; den betyder, at din medarbejder måske trives bedst i nogle lidt andre rammer end dem, de fleste foretrækker at arbejde i.
Der kan være ting, der KAN give udfordringer, som du som leder og dine andre ansatte ikke nødvendigvis kan forudse og/eller forstå.
Nogle medarbejdere med ADHD har nemt ved at fortælle og forklare hvad ADHD-symptomer betyder for deres arbejdsdag, men rigtig mange synes det er vanskeligt at forklare en leder.
For at imødekomme tvivl og forhåbentlig forebygge nogle vanskelige situationer har jeg skrevet to blogindlæg, hvor jeg har samlet relevant viden, som jeg ved, at din medarbejder med ADHD ville ønske, at du vidste. Måske ved du det allerede, måske ikke.
Jeg håber, at det vil gøre dig klogere på, hvad ADHD kan betyde for arbejdspladsen, og hvordan du bedst støtter og håndterer din medarbejder med ADHD.
I to blogindlæg har jeg samlet nogle af de mest almindelig ting, som voksne med ADHD ville ønske du vidste. Måske ved du det allerede, måske ikke.
I dette blogindlæg gennemgås, hvad ADHD er, behovet for ærlighed og feedback og at din medarbejder muligvis arbejder i et andet tempo end dine andre ansatte.
1. Din medarbejder har altid haft ADHD
Blot for at slå det fast med et 7-tommer-søm:
ADHD er en neurologisk tilstand, som skyldes genetik. ADHD har intet at gøre med, hvordan din medarbejder er blevet “opdraget” af sine forældre eller personlige værdier.
ADHD er noget, som man er født med, og måden, det kommer til udtryk hos den enkelte person på, er meget forskellig.
Selvom din medarbejder har fået sin diagnose sent i livet, er personen født med ADHD. Der kan være sket noget i din medarbejders liv, der betyder, at de sent i livet har opsøgt en diagnose.
Din medarbejder med ADHD kæmper med mange fordomme omkring ADHD i samfundet, så det har stor betydning, at du eller kollegaer ikke også bidrager til disse fordomme.
2. ADHD kommer forskelligt til udtryk i forskellige miljøer
ADHD kommer til udtryk på meget forskellige måder hos forskellige mennesker. Engang troede vi at ADHD kun var noget drenge havde og som var kendetegnet ved hyperaktivitet.
I dag ved vi dog at ADHD dækker over forskellige træk, som kan se meget forskelligt ud fra person til person.
Vi ved også at ADHD ikke blot er forskellig fra person til person, men vil også se forskellige ud for det enkelte menneske afhængig af hvilken kontekst de er i.
Fx mødte jeg engang en læge, der ikke oplevede at hun var neurodivergent i sit job som læge (fordi der var så tydelige rammer og deadlines), men at hun tydeligt mærkede sin ADHD, når hun skulle tage metroen (ingen rammer, mange sanseindtryk).
Man kan sige, at bestemte miljøer kan få ADHD til at komme til udtryk på bestemte måder hos den enkelte.
Der er fx mange kreative brancher, hvor ADHD kan være en fordel, fordi mennesker med ADHD ofte er kreative, nytænkende og er i stand til at præstere ekstremt meget på kort tid.
Også en strømlinet arbejdsplads med faste deadlines, struktur for arbejdet og komplekse opgaver kan være perfekte til mange med ADHD.
Som leder du skabe nogle rammer, hvor din medarbejder kan udnytte sit fulde potentiale.
3. Du lærer mest om din medarbejders behov ved at spørge direkte
Selvom din medarbejder har fået diagnosen ADHD, hvilket er en diagnose, som dækker over en samling symptomer, så er alle mennesker med ADHD som sagt MEGET forskellige fra hinanden.
Det er ikke sikkert, at din medarbejder har særlige behov, som skal tilgodeses, men måske er der bestemte situationer, der skal tackles på en særlig måde.
4. Din medarbejder med ADHD arbejder måske i et ujævnt tempo
Når man har ADHD, har man evnen til at hyperfokusere. Mange med ADHD oplever hyperfokus, når de møder opgaver med stor kompleksitet, udvikling og problemløsning - og mange elsker det!
Det betyder, at din medarbejder er i stand til at producere utrolig meget på ekstremt kort tid - det kan fx være op til en deadline, eller hvis din medarbejder har en stor interesse i et bestemt felt.
Det betyder, at de bruger en masse af deres energi på meget kort tid. Og når de har gjort det, har de ofte brug for at pause.
På den måde kan din medarbejders arbejdsindsats virke meget svingende ift. dine medarbejdere uden ADHD.
5. Din medarbejder med ADHD har behov for sparring, feedback.. og ROS
Som alle andre medarbejdere har mennesker med ADHD også brug for sparring og feedback - og måske gerne lidt oftere end dine andre medarbejdere..
Mange voksne med ADHD føler sig en smule anderledes end deres neurotypiske kollegaer - de arbejder måske på en anden måde eller gør nogle ting en smule anderledes, hvilket kan betyde, at de føler, at de er forkerte eller “dårligere” medarbejdere end deres kollegaer.
Derfor kan det være en kæmpe gave, hvis du har mulighed for at give hyppig feedback, så din medarbejder ikke skal være usikker på, om de performer godt nok.
Læs med i næste blogindlæg, hvor jeg gennemgår: behovet ærlighed, sociale svipsere, bede om hjælp, kedsomhed og tilsidst hvorfor du skal ansætte en person med ADHD .—> LÆS del 2 HER.
Jeg tilbyder sparring og rådgivning til virksomheder, som ønsker at fastholde mennesker med ADHD og autisme samt skabe et inkluderende arbejdsmiljø.
Læs mere om hvad jeg kan gøre for dig, ved at klikke herunder: